Цього разу в статті розповім про ще одну новинку від Climbing Technology, а саме про нову регульовану самостраховку Finch+.

Розповім що ж таке взагалі регульована самостраховка, для чого вона потрібна, надам свої кейсі її використання в реаліях українських робіт на висоті. Ну і звичайно ж порівняємо її з найпопулярнішою регульованою самостраховкою на ринку - Petzl Grillon

Почнемо ми звичайно ж того, що ж саме являє собою такій пристрій як регульована самостраховка. По суті регульована самостраховка це невеликий спусковий пристрій з збудованою в нього мотузкою фіксованої довжини, і в залежності від довжини цієї мотузки, сценарії використання пристрою можуть змінюватись.

Перший кейс використання нового Finch+ та і взагалі будь-яких регульованих самостраховок, про який хочу розповісти - це переміщення по стаціонарним анкерним точкам. Звичайно це не найочевидніший спосіб використання регульованої самостраховки, але для мене він найцікавіший, це моє нове відкриття цього робочого року і тому з нього я і хочу почати.

Саме цей кейс був моїм першим досвідом використання нового Finch+ та саме тут ця самостраховка була дійсно корисною. Ті з моїх читачів, хто має сертифікат чи просто знайомий з системою IRATA, помічали що для переміщення по стаціонарним анкерним точкам стандартна програма передбачає лише використання вбудованих в систему вусів самостраховки.

Звичайно, в реальних умовах робіт на висоті, в різних ситуаціях, для переміщення по анкерних точках можна використовувати різне спорядження, та у різних спеціалистів-практиків можуть бути свої лайфгаки чи свої варіанти, що своїм часом впливає на швидкість чи зручність самого переміщення.

Також використання того чи іншого спорядження може бути зумовлено специфікою робіт. Наприклад, в таких ситуаціях доволі часто використовують регульований вус самостраховки Petzl Adjust, або його аналоги. І так, за моєю особистою думкою Adjust однозначно дуже необхідна річ для кожного спеціаліста з робіт на висоті, але… Якщо під час робіт нам треба спуститись нижче ніж дозволяє довжина вуса чи перейти з точки на точку в обмеженому просторі, як показано на фото, то використання Adjust чи простих будованих вусів самостраховки буде вже не доречним. Розповім трохи детальніше про саму роботу, яку ми виконували і як саме я задіяв у цій роботі новинку Finch+.

Нашим завданням було дістатись до міста закріплення декоративних диско-шарів під стелею, спустити шари до низу за допомогою мотузки, дочекатись поки робітники ТЦ приберуть з них пил, підняти їх нагору та закріпити на свої місця. Для того, щоб ми мали змогу постійно обслуговувати ці шари, під стелею заздалегідь були встановлені анкерні точки.

Переміщуючи вагу з однієї точки на іншу, при цьому постійно задіюючи дві точки одночасно, ми і пересувалися до міста проведення робіт. Через те, що наступати ногами на панелі не можна, бо вони не розраховані на вагу людини, простір між стелею та декоративними панелями був дуже обмеженим, тож нам доводилось постійно знаходитись у підвішеному стані і піднімати ноги догори.

І саме для того, щоб легко перейти з одного анкеру на інший, було зручно використовувати регульовану самостраховку з ручкою, адже можливості привстати за допомогою педалі чи текстильної драбинки, щоб розвантажити механізм Adjust, у разі його використання, звісно що не було, а піднімати себе кожного разу руками не є надто енергоефективною ідеєю. Звичайно для цього можна використати будь-які інші спускові пристрої і кусок мотузки, але все ж таки мати готове і компактне рішення, на мій погляд, значно краще.

Для того ж щоб підняти себе вище і тим самим перенести вагу на іншу точку, я встановлював до карабіну на кінці мотузки, який встановлюється на анкерну точку, ще один карабін із блок-роликом, далі через нього проводив кінець мотузки, за який і тягнув щоб себе припідняти. Такий метод на сто відсотків себе виправдав, моє тіло мені подякувало за зменшення навантаження і час який ми витратили на роботу значно зменшився у порівнянні з минулим роком.

Додатково поділюся лайфгаком для користувачів системи Petzl Astro Bod Fast. У разі використання одночасно 2 регульованих самостраховок чи 2 спускових пристроїв, для того щоб кожного разу не переміщувати пристрої і не заплутуватись у мотузках, раджу розмістити пристрої на окремих точках, наприклад, яке показано на фото, один пристрій на основній точці D, а інший-на скобі, яка іде до кроля

Саме тут, на цій роботі я зміг вперше порівняти між собою стару, перевірену часом і найпопулярнішу самостраховку Petzl Grillon з новою і дуже цікавою CT Finch+.

На перший погляд, за першими відчуттями звичайно що в зручності виграла саме CT Finch+, вона легко ковзала і вгору і вниз, але таке порівняння може бути відносно не чесним, бо Finch+ має новісіньку мотузку, а мотузка з Grillon була новою 2 рокі тому і після тривалого використання в різних робочих і погодних умовах, вже достатньо задубіла. Важливо зазначити, що пристрої мають зовсім різні сценарії поводження мотузки під час спуску.

Якщо в Grillon мотузка закручується і лягає на передню частину пристрою і для перегину її і збільшення тертя тут передбачена загнута частина корпусу, то Finch+ взагалі не крутить мотузку, а для збільшення тертя і перегину мотузки під час спуску, мотузка лягає на циліндр між пластина з нижньої сторони пристрою, який по суті і з’єднує між собою ці пластини. Я маю у використанні новенький Finch+ ще досить недовго, тому поки що судити про витривалість і довговічність мʼякості мотузки не можу, але, звічайно, час все ще покаже.

Якщо ж пригадати відчуття від використання нового Grillon 2 роки тому, то, наскільки я пригадую, такого легкого і плавного ходу, в порівнянні з Finch+, Grillon не мав і будучи новим. Зумовлено це різницею у конструкції ексцентрику, який і затискає мотузку. Якщо у випадку з Grillon ексцентрик має форму наближену до квадрату з однією заокругленою стороною, то ексцентрик Finch+ має повністю круглу форму, що дає йому ще одну перевагу, якою я і скористався у наступній роботі

Тож наступним кейсом використання нового Finch+, про який хочу розповісти, буде підйом чи спуск на невелику відстаннь вантажів на висоті. Звичайно, варіантів таких підйомів може бути безліч, але я наведу найочевидніший приклад - встановлення зовнішнього блоку кондиціонеру на фасаді будинку в заздалегідь облаштовану корзину.

Для такого монтажу мені знадобились лише: -CT Finch+ -такелажна пластина (можна обійтись і без неї, але так зручніше) -блок-ролик -стропи для встановлення системи на верхню корзину та для приєднання до кондиціонера. Стропи можуть бути різні, головне щоб вони не дали кондиціонеру впасти. Такі спеціалізовані стропи для підйому кондиціонерів я навіть бачив на AliExpress.

Першою перевагою такою системи стала її компактність, адже чим менше спорядження ми беремо з собою на висоту і чим менше воно за габаритами та компактніше, тім краще. Другою - наявність ручки, щоб не тільки припідняти, але потім і спустити вантаж на місце встановлення. Тобто якщо нам треба тільки припідняти вантаж, то ми можемо облегшити систему ще, взявши шматок мотузки, блок-ролик і CT Cric, але якщо потім нам треба цей вантаж спустити донизу, то краще вже взяти Finch+ І саме в цьому випадку через круглу форму ексцентрика моїм вибором і став CT Finch+, адже з його допомогою банально легше піднімати вантаж ніж через Petzl Grillon. Сподіваюсь, моїм читачам не треба наголошувати на необхідності страхування зовнішнього блоку кондиціонеру при монтажі на висоті, думаю всі і так розуміють ціну недбальства.

Ще одним доволі очевидним і розповсюдженим сценарієм використання нового CT Finch+ може бути використання його для позиціонування під час робіт на вишках і мачтах зв’язку. Тут вже варіантів застосування може бути дійсно багато.

Найочевидніший варіант- це позиціонування себе на робочому місці. В такому разі пристрій можна встановити як і будь-який спусковий пристрій на основну точку D, так і на бокові точки страхувальної системи. Звичайно, таке позиціонування може бути дійсно необхідним більшою мірою при роботи на тонких мачтах зв’язку, де ми пересуваємось і працюємо зовні.

Якщо ж ми працюємо на великій вишці по типу бурової платформи, то для підйому по драбині, яка зазвичай моє огородження, нам буде достатньо наших вусів самостраховки чи спеціалізованих вусів з амортизатором і карабінами MGO. Але я все ж таки радив би мати з собою додатково регульовану самостраховку, адже сценаріїв її використання під час знаходження на самій вишці може бути теж багато.

Наведу простенький приклад коли нас дійсно виручив CT Finch+ під час робіт на вишці мобільного зв’язку. Ми вже підняли антену, за допомогою поліспаст системи для встановлення її на місце, але в процесі монтажу виявили, що завели мотузки не туди і вона заважає нам встановити антену. Спускати антену і перезаводити мотузку було б занадто довго, то ж ми просто взяли Finch+, закріпили його трохи вище антени, приєднали кінець його мотузки до самої антени, припідняли антену за допомогою Finch+, від’єднали основну мотузку, завели її куди треба, приєднали знову до антени, нажали на ручку Finch+, тим самими перенесли навантаження на основну мотузку, відʼєднали Finch+ і продовжили монтаж антени далі. І таких прикладів може бути безліч, все залежить від задач, які вам треба виконанати на вишці.

Ще одним цікавим і для когось можливо і не очевидним варіантом використання нового CT Finch+, може бути влаштування відтяжки для мотузок. В цьому випадку варіантів застосування знову може бути безліч. Це може бути як відтяжка мотузок у вертикальній площині, наприклад коли треба обійти перешкоду чи фасад має зворотній нахил, може бути у горизонтальній площині, коли, наприклад, на даху анкерні точки розташовані в стороні від місця проведення робіт, а може бути і для відтяжки мотузок під час підйому вантажу чи для відведення вантажної лінії від конструкцій мачти чи фасаду будинку , тим самим забезпечуючи безпеку і зручність підйому.

Перевагою використання регульованої самостраховки в цьому випадку якраз і буде її регульованість, адже таким чином ми зможемо легко задати напрямок мотузкам і регулювати його в процесі робіт. Хочу наголосити на необхідності стопорних вузлів у разі використання регульованої самостраховки для підтяжки робочих мотузок.

Наступний цікавий сценарій використання Finch+, про який розповім, це створення лайфлайнів або перил.

Для початку звичайно поясню що це таке і для чого потрібно. Лайфлайн або перила- це горизонтальнальна чи вертикальна страхувальна лінія, яка має достатній натяг і яка закріплена з обох сторін на анкерні точки. Використовують перила для швидкого і безпечного пересування в робочій зоні за відсутності стаціонарних перил чи огороджень, в місцях під стелею, на вишках у разі тривалої роботи для полегшення підйому, або, як в нашому випадку, для навішування мотузок перпендикулярно, за відсутності чи неможливості встановлення анкерних точок в необхідній зоні. Звичайно, що для встановлення перил можна використати будь-які спускові пристрої, або і взагалі обійтися без них і просто поступово натягуючи мотузки переправляти їх у вузлі, але…

Використати для цього регульовану самостраховку таку як Finch+, на мий погляд і цікавіше и зручніше, адже готовий сетап буде компактнишім, ніж у разі використання спускових пристроїв і його можна буде легко і швидше розібрати, на відміну від випадку встановлення перил тільки на вузли. Також у разі встановлення перил на невелику відстань, можна обійтись лише регульованою самостраховкою, адже вона може мати довжину до 10 м, також за великим бажанням можна розкрутити пристрій і вставити окрему довшу мотузку, але це і не швидко і виробник не рекомендує цього робити.

 

Якщо в попередніх варіантах використання пристрою було зрозумілим і доволі легким для спеціалістів маючих достатній досвід, то в цьому випадку, у разі використання регульованої самостраховки для встановлення перил, можна наробити достатньо помилок і варто все ж перед використання звернутись до інструкції. Особливу увагу хочу звернути на необхідність встановлення проміжних точок, а також на необхідність стопорних вузлів.

За традицією, розповім про мій особистий випадок де ми встановлювали перила для роботи з використанням Finch+. Тож, нас попросили замінити банер на фасаді будівлі. Банер за розмірами був 19*3 м, тобто займав велику частину фасаду. Нашою проблемою стало те, що на даху просто не було передбачено жодних конструкцій чи анкерних точок щоб можна було легко навісити мотузки в зоні монтажу банеру. Єдина велика та надійна конструкція, яка була в наявності - це сходи, які знаходяться зовсім не там де нам треба, але були достатньо міцними і йшли аж землі. Ми прийняли рішення зробити перила, тобто натягнути мотузки паралельно робочій площині.

До цих перил за допомогою слінгів і карабінів ми потім і приєднували основні мотузки. З одного боку ми завʼязались за ті ж самі сходи, використавши міцні і довгі слінги, такелажни пластини і 3 регульованих самостраховки, однією з яких був CT Finch+. З іншої сторони довелось забивати анкери у бетон на площадці між сходами.

Лайфлайн складався з 3 мотузок і розрахований був на 2 людини. Враховуючи, що всі точки закріплення були продубльовані, всі елементи системи також, а зі сторони площадки і продубльовані двічі, то можна було б обійтись і 2 мотузками, але ми вирішили додати ще одну задля душевного спокою. На самих перилах ми навішали одночасно 8 пар мотузок для роботи безпосередньо у зоні монтажу банеру, і використовували їх почергового. Також додатково ми зробили 4 окремі лінії для підйому банеру. Сам же монтаж виглядав наступним чином. Після підйому банеру, ми залишаємо його на місці монтажу і виходимо по черзі на мотузки.

Перший працівник підхоплює верхній кут банеру і починає його прив’язувати до конструкції зверху, пройшовши 2-3 метри, він переходить над бокову частину. Після того як він закінчив прив’язувати бокову частину, на мотузки поруч через 2-3 метри виходить наступний працівник і продовжує прив’язувати банер по верхньому краю, перших же працівник прив’язує нижній край відстаючи від другого на ті ж самі 2-3 метри.

Повертаючись до теми огляду, хочу сказати, що в даному випадку перевагою використання Finch+ було те, що через специфіку його конструкції та м’якість мотузки, натягнути перила було дійсно легше ніж через Petzl Grillon

Підсумовуючи все вище сказане, хочу сказати, що компанії Climbing Technology знову вдалося мене здивувати. Вони випусти якщо не революційний, то точно конкуретоспроможний продукт, який має безліч варіантів застосування. Я особисто залишився задоволеним від володіння даним девайсом, з чистим серцем рекомендую його кожному спеціалісту з робіт на висоті.

Особливо мені сподобалось те, що з ним в комплекті іде фірмовий карабін, а вбудована мотузка чорного кольору. Так можливо її буде гірше видно на темних металоконструкціях, але при цьому на ній не буде видно бруду. Також дуже сподобалось те, що його можна встановити як під праву, так і під ліву руку, в залежності кому як зручно.

І так, теоритично Petzl Grillon також можна розвернути і встановити під праву руку, але враховуючи форму ексцентрику, те як мотузка поводить себе під час спуску і те що загнута частина для тертя мотузки у Grillon лише з одного боку, то це буде далеко не найкраще рішення.

Тож тепер, якщо ви ще не маєте жодної регульованої самостраховки, і прочитавши цей текст, загорілися її придбанням, у вас точно буде вибір і він буде доволі чесним, ви можете вибрати стару перевірену часом самостраховку від Petzl, яка все ще є достатньо крутою, або звернути свою увагу на новинку від Climbing Technology, дуже і дуже перспективну новинку Ну і раз так вже сталось, що пишу я цю статтю напередодні різдвяних свят, то хочу всіх привітати і побажати кожному з нас міру, тепла та спокою як в наших родинах, так і в оселях. Дякую всім, хто мене читає далі буде...

автор Артем Нізельник